• a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • k
  • l
  • m
  • n
  • o
  • p
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
A

Affiliate marketing

Je kunt je producten en diensten verkopen via de nieuwsbrief of banners van een andere website dan de jouwe.

Above the fold

Above the fold is het gedeelte van een website dat meteen zichtbaar is zonder te scrollen.

A/B testen

A/B testen is een methode waarbij je twee verschillende versies van een ontwerp test.

App store optimization (ASO)

ASO staat voor App Store Optimization. ASO is het optimaliseren van de zichtbaarheid van jouw app bij zoekopdrachten in de app stores (App store, Google Play en Windows store).

Advertising

Je hebt verschillende soorten advertising die je in kunt zetten, dit is afhankelijk van je doel, doelgroep, budget etc.

Afrekenmodel

Een overzicht van een aantal afkortingen van modellen die vaak gebruikt worden.
B

Bounce rate

Een bounce rate is het percentage bezoekers die een pagina van je website bekijkt en zonder verdere interactie je website verlaat.

Bedrijfsdoelstellingen

Bedrijfsdoelstellingen zijn doelstellingen en richtlijnen die gericht zijn op het komende jaar of jaren van je onderneming.

B2C, B2B of B2G

Staat voor Business to Consumer, Business to Business en Business to Government. B2C bedrijven verkopen hun diensten of producten aan consumenten.
C

Crowdsourcing

Crowdsourcing is het toepassen van kennis, ideeën en creativiteit van een grote groep mensen. Vaak is deze groep mensen online verbonden met elkaar, maar dit is geen vereiste.

Conversie

Als marketeer stel je van te voren doelen vast en campagnes op, waarbij een bepaalde internactie van je bezoekers of (potentiële) klanten verwacht wordt. Een conversie is het moment dat bezoekers of (potentiële) klanten overgaan tot die actie.

Customer service

De customer service onderhoudt het meest van alle afdelingen contact met de klant.

Contentmarketing

Het Content Marketing Institute definieert contentmarketing als volgt:

CTR

CTR staat voor Click Through Rate oftwewel doorklikratio en wordt uitgedrukt in procenten. De doorklikratio geeft de verhouding weer van het aantal mensen dat een advertentie of zoekmachine resultaat ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt.
D

Doelgroep

Een doelgroep is een groep personen die dezelfde kenmerken met elkaar delen. Hierbij kun je denken aan kenmerken zoals: leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomsten etc. Via overeenkomende kenmerken kun je deze personen in groepen plaatsen die dan je doelgroep vormen.
E

ESP

ESP staat voor E-mail Service Provider.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een communicatie- en promotiemiddel dat plaatsvindt via e-mail.

Earned, owned en paid media

Earned, owned en paid media zijn een manier om je mediakanalen in te delen.
F

Flat design

Flat design is een ontwerpstijl waarbij geen effecten zoals: schaduwen, randen en kleurverloop (gradients) toegevoegd worden.
G

Gamification

Gamification is het toevoegen van spelelementen aan iets wat geen spel is. Het doel van gamification is het gebruikersgedrag van je doelgroep te motiveren en te stimuleren bij een proces waar ze normaal sneller zouden afhaken.

Guerrilla marketing

Guerilla marketing is een marketingtechniek dat vooral gericht is om in een korte tijd veel aandacht op te halen van de doelgroep of de media

GRP

De term GRP komt vaak voor in de reclamebranche en staat voor Gross Raiting Point Het is een methode om het (totale) bereik en impressie per kijker, bezoeker of luisteraar te meten.

Groeistrategie

Een groeistrategie is een strategie waarin je opzoek gaat naar nieuwe business- en verdienmodellen voor jouw bedrijf of organisatie. Er bestaan verschillende modellen die kunnen helpen bij een groeistrategie.
H

Huisstijl

Een huisstijl is de look and feel waarmee jouw bedrijf zich presenteert. De huisstijl wordt ook wel corporate- of brand identity genoemd
I

Influencer marketing

Influencer marketing is marketing waarbij er gebruik gemaakt wordt van influencers. Influencers zijn personen die invloed kunnen hebben op de keuzes die jouw (potentiële) klanten maken.

Internet of Things

IOT staat voor Internet of Things. Tegenwoordig worden van haast alle apparaten smart objects gemaakt die in verbinding staan met het internet. Ook worden er in apparaten sensoren verwerkt die slimmer worden als ze in verbinding staan met het internet.
K

Klantbehoefte

Een klantbehoefte is een behoefte die de klant heeft. Vaak wordt deze behoefte door middel van een product of dienst vervuld. Een behoefte kan sociaal, emotioneel of functioneel zijn.

Klantroute

De klantroute (ook wel customer journey of klantreis genoemd) is de weg die een (potentiële) klant aflegt om tot een bepaalde handeling te komen. Hierbij valt te denken aan de weg die iemand aflegt tot een aankoop van ene product of een dienst

Klantonderzoek

Je doet klantonderzoek omdat je klantinzichten nodig hebt. Wie zijn jouw klanten? Je kan een aantal persona’s maken op basis van klantonderzoek.
L

Location Based Services

LBS staat voor Location Based Services. LBS zijn diensten/applicaties die jou via je mobiel of tablet worden aangeboden gebaseerd op jouw locatie.
M

Marketingstrategie

Een marketingstrategie is het opstellen van een plan waarbij je o.a. eerst onderzoek doet naar de markt, je doelgroep, hoe je je doelgroep het best kunt bereiken en het probleem dat opgelost moet worden.

Missie

Bij de missie geef je aan waar jouw onderneming voor staat en wat je met jouw onderneming wilt nastreven.

Merkwaarde

Als bedrijf of organisatie heb je een aantal waardes die jij belangrijk vindt om als merk uit te stralen. Bij merkwaarde gaat het niet wat jij als bedrijf wilt uitstralen
N

Naamsbekendheid

Naamsbekendheid is de bekendheid van jouw merk, product of organisatie bij jouw doelgroep. Hoe bekender je bent binnen je doelgroep hoe hoger de kans is dat (potentiële) klanten voor jouw merk/product/organisatie kiezen en niet voor de concurrent.

NPS

NPS staat voor Net Promotor Score. Het is een eenvoudig instrument om te meten of klanten een bedrijf/dienst/product aanbevelen.
O

Organic search

Organic search zijn organische zoekresultaten die getoond worden na een zoekopdracht via een zoekmachine. Organische zoekresultaten zijn zoekresultaten waar je niet voor betaalt.

Opt-in

Opt-in betekent dat e-mailberichten die je verstuurt, gewenst zijn bij de ontvanger. De eigenaar van een e-mailadres heeft jouw toestemming gegeven voor het versturen van bepaalde mailings.

Open rate

Open rate oftewel openingspercentage is een term dat voornamelijk terugkomt bij e-mailmarketing. Het is het percentage van de personen die een mailing ontvangen en geopend hebben.
P

PR

PR staat voor Public Relations oftewel Publieke Relaties. Met PR bevorder en onderhoud je de relatie van je bedrijf/organisatie met je publiek.

Purpose

Jongeren vanaf generatie Y vinden het belangrijk om een purpose na te streven. Een hoger intrinsiek doel in hun leven. Zoals het terugdringen van de CO2 uitstoot, het creëren van eerlijke handel of het verbeteren van het leven op aarde. Steeds meer bedrijven hebben ook een purpose.

Product Life Cycle

PLC staat voor Product Life Cycle. Elk product dat op de markt wordt gezet, doorloopt een viertal verschillende fasen die worden beschreven in de productlevenscyclus. Bij die fases horen verschillende marketingstrategieën.

Positionering

Positionering is de manier waarop een organisatie, een merk of een product probeert een blijvend financieel aantrekkelijke positie te bereiken ten opzichte van concurrenten, in de ogen van klanten en bouwend op sterke, onderscheidende punten van de eigen organisatie.
R

Responsive design

Met responsive design wordt de layout van een website aangepast naar de resolutie van het scherm van je device. Het maakt dus niet uit of je de website via een desktop, tablet of mobiel bekijkt.

Real Time Bidding

Real time Bidding (RTB) is een manier van adverteren. Met RTB koop je niet vooraf advertentieruimte voor je banners, maar bepaal je als adverteerder realtime welk bedrag je biedt voor een individuele bannerimpressie.
S

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Met een goede SEO zorg je ervoor dat je website beter gevonden wordt door zoekmachines. Bij SEO gaat het om de organische zoekresultaten van de zoekmachines.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising oftewel zoekmachine-adverteren. SEA is het inkopen van advertentieruimte waarbij geboden wordt op zoekwoorden.

Social media

Social media is een verzamelnaam van alle internet-toepassingen waar je informatie met anderen kunt delen. Er zijn verschillende soorten social platformen/kanalen waar informatie in beeld, tekst en video gedeeld kan worden.

Sponsoring

Sponsoring is een activiteit waarbij een organisatie bijvoorbeeld een evenement, vereniging of instelling steunt door geld of andere middelen ter beschikking te stellen in ruil voor promotie.

SWOT

SWOT staat voor Strengts, Weaknesses, Oppertunities en Threats. SWOT is een analyse model om tot inzichten te komen. SWOT is een analyse die je op elk product, dienst, mens, bedrijf of afdeling zou kunnen toepassen.

Sentiment

Sentiment is een gevoel, een emotie. Een sentiment kan positief, neutraal of negatief zijn. Het analyseren van de sentimenten van bijvoorbeeld gebruikerservaringen kunnen interessant zijn voor nieuwe inzichten.

Storytelling

Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Het vertellen van verhalen. In de marketing is storytelling is een vorm van contentmarketing waarmee je verhalen inzet als krachtig en effectief communicatiemiddel.
T

Tekstlink-ads

Een tekstlink ad is een online advertentie, waarbij een stukje tekst of een woord klikbaar is. Via de link komt je bezoeker op de website van de adverteerder terecht.
U

Usability testing

UX (User Experience) testing is het testen van het gebruiksgemak bij het gebruik van een applicatie/website/product. UX testing wordt ook wel usability testing genoemd.

User experience design

UX staat voor User Experience, oftewel gebruikerservaring. Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld een website of een app is het belangrijk om naar de UX te kijken.
V

Volggroep

Een kleine greep uit de begrippen die Merk en Media specialisten dagelijks gebruiken. Met een korte toelichting. Klik op het begrip voor meer informatie. Heb je aanvullingen, laat het ons weten!

Visie

Een visie is een toekomstbeeld van jouw onderneming. Hoe zie je jouw onderneming over een aantal jaar, waar wil je naar toe werken en wat is je toekomstdroom?
W

Word of mouth

Met word of mouth zorg je met marketingacties of activiteiten ervoor dat je doelgroep over jouw product, dienst of merk gaat praten.

Web Analytics

Met web analytics oftewel web statistieken, meet, analyseer en rapporteer je het gebruik en bezoek van bijvoorbeeld je website.

Waardepropositie

Het voornaamste doel van je waardeproposistie (value proposition) is het kunnen aantonen en communiceren van jouw toegevoegde waarde voor de (potentiële) klant/bezoeker en ze hiermee overtuigen om voor jou te kiezen.

Web monitoring

Web monitoring is het bijhouden van wat er online gebeurt. Met web monitoring ga je op zoek naar de meest besproken onderwerpen en kijk je naar; waarom, door wie, hoe vaak, en waar (social media, blogs, nieuwssites, fora etc.) ze worden besproken.

Wat is co-creatie?

Co-creatie is het samen werken met (een deel van) je bestaande klanten om je product of dienstverlening te verbeteren. In dit proces heeft de klant invloed.
Deze website is ontwikkeld door Rocket24