Na ruim 20 jaar bij IPM Research & Advies als research consultant ben ik sinds 5 jaar zelfstandig marktonderzoeker in mijn bedrijf Connect+. Mijn passie is kwalitatief onderzoek, face-to-face en online. Kwantitatief onderzoek kan ik ook uitvoeren in samenwerking met een partner die daarmee veel ervaring heeft.
Mijn kernactiviteit is: “connecten” met de geïnterviewde, in de huid kruipen, begrijpen wat er speelt om vervolgens te vertalen in marktopportunities samen met mijn opdrachtgever. Face-to-face en met gebruikmaking van alle moderne media.
Onderzoeksterreinen: de wereld van de doelgroep, ideegeneratie, positionering van producten en merken, conceptontwikkeling, kansrijkheid van concepten en optimalisering. Met veel ervaring binnen: FMCG, Food en Retail. In al die jaren heb ik ook in andere branches onderzoek gedaan, waaronder Zorg, OTC en zakelijke dienstverlening. Binnen Nederland maar ook internationaal.
Het leiden van positioneringssessies is mijn speciale tak van sport. Dit wil zeggen: in een sessie van 1 dag met de opdrachtgever komen tot een vaststelling van de koers van het concept, het merk: hoe dit op een onderscheidende en voor afnemers relevante manier in de markt te zetten.
Anneke van Dijk (Connect+) heb ik leren kennen als ervaren marktonderzoeker tijdens een serie kwalitatieve shopper-onderzoeken. Deels uitgevoerd in de vorm van groepssessies met de doelgroep en deels via shopping visits gevolgd door individuele face-to-face interviews bij de supermarkt. Het heeft ons veel nuttige inzichten opgeleverd over de bierdrinker- en koper die belangrijke input zijn geweest voor de category management strategie van Heineken Nederland.
Hizi-Hair kapsalons heeft in 2014 een onderzoekstraject met Connect+ doorlopen over “de beleving van consumenten bij hun kapper, keuzecriteria, triggers en barriers bij het al dan niet bezoeken van de kapper”. Het onderzoek heeft een belangrijke input gegeven voor het marketing- en communicatiebeleid van Hizi-Hair. Conclusies waren praktisch – daar konden wij wat mee!