Web analytics
Wat is web analytics?
Web analytics is het verzamelen, rapporteren en analyseren van zowel de website statistieken als het gedrag van gebruikers op de website. Dit kan met tools zoals Google Analytics, Adobe Omniture, Hotjar, Visual Website Optimizer etc. Via deze tools is het mogelijk om de antwoorden te achterhalen op vragen zoals: wat zijn de belangrijkste pagina’s? Waar komen de website gebruikers vandaan? Waar verlaten ze de website? Wat zijn de belemmeringen op de website? Of wat zijn de best verkochte producten?
Wat levert web analytics je op?
Met de inzichten optimaliseer je de website, campagnes en de gebruikerservaring. Dit leidt tot meer leads, sales en lagere kosten.
Hoe werkt web analytics?
Om het maximale uit web analytics en ook je business te halen neem je doorgaans de volgende stappen:
1. KPI’s/doelen definiëren
2. Meetplan opstellen
3. Implementatie meetplan
4. KPI dashboard maken
5. Continue analyse statistieken/gebruikersgedrag
6. Optimalisatie op basis van de inzichten (frequentie is afhankelijk van hoeveelheid website verkeer)
Analyse en optimalisatie zijn een continue proces, je kunt de gebruikerservaring op de website altijd verbeteren.