Vloggen
Wat is vloggen?
Eenvoudig gezegd staat v-log voor video-blog. Als je een blog bijhoudt, schrijf je op frequente basis over diverse onderwerpen. Een video-blog, ook wel vlog genoemd, is een video verslag over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Meestal neem je op met een smartphone camera vanuit een toeschouwers standpunt.
Waarom zakelijk vloggen?
Toen organisaties een aantal jaren geleden doorkregen dat sociale media ook weleens handig zou kunnen zijn voor commercie, ontstonden er allerlei initiatieven; richtlijnen werden opgesteld, medewerkers werden getraind, consumenten werden online gepamperd, allemaal in de hoop deze consumenten en medewerkers om te toveren tot merk-ambassadeur. De effecten hiervan zijn immers groot. Nu vloggen tot de massa begint door te dringen, probeert het bedrijfsleven hier logischerwijs de vruchten van te plukken.
Wat heb je nodig om te vloggen?
Afhankelijk van je bedrijfsdoelstelling stel je een strategie op. Deze bevat naast je doelstelling onder andere je onderwerpen, video-kanaalkeuze en distributieplan. Je hebt een vlogger nodig, dit is bij voorkeur iemand die vlot praat voor de camera en handig is met apparatuur, zoals een smartphone. Dit kan een medewerker zijn of iemand die je inhuurt. Let op dat de vlogger je doelgroep representeert.