Merkstrategie

Wat is een merkstrategie?

Een merkstrategie is het beschrijven en vastleggen van de bouwstenen van je organisatie. Plus de mate waarin deze van belang zijn om succesvol te zijn met de te volgen ondernemingsstrategie. Je bepaalt je gewenste imago middels merkwaarden en becijfert deze. Daarna toets je deze kritisch tot je een identiteit vastlegt.

Deze merkwaarden zijn de basis van alles wat je doet binnen een onderneming, zoals het aannemen van personeel, de verbondenheid aan een sponsoring, het inkopen van media etc. Daarnaast leg je vast op welke wijze je positie inneemt ten opzichte van je concurrentie, de positionering.

Wat levert een merkstrategie op?

Inzicht in welke merkwaarden wel en niet communiceerbaar zijn, maar ook welke merkwaarden intern nog aandacht nodig hebben. Een merkstrategie levert ook interne betrokkenheid op. Daarnaast geven merkwaarden richting voor je organisatie.

De positionering biedt duidelijkheid op welke wijze je de concurrentie de baas bent. Met externe communicatie laat je je doelgroep voor jouw merk kiezen.

Het vastleggen van deze merkstrategie, hoe werkt dat?

In een tweetal sessies leggen we je gewenste imago, huidige identiteit en de positionering vast. We doen dit bij voorkeur met een groep van rond de 7 personen. Op basis van de te volgen strategie bepaal je zelf welke merkwaarden als bouwstenen worden aangemerkt en de mate waarin deze van belang zijn. En ook hoe je je onderscheidt van de concurrentie.

Ben je op zoek naar een Merkstrategie expert?

Wij hebben 1 Merkstrategie expert gevonden

Senior merkstrateeg
Vind experts
Deze website is ontwikkeld door Rocket24