Radio en televisie planning
Wat is radio en televisie planning?
Met radio en televisie planning werk je de inzet van deze media tot in detail uit. Je bedenkt hoe deze media in je mediaplan past en welke doelstellingen je kunt en wilt behalen. In de planning neem je op welke zenders, programma’s, dagen en tijden het best bij je doelgroep passen. Voor de inkoop hou je rekening met waar je de doelstellingen realiseert tegen de beste prijs.
Wat levert radio en televisie planning op?
Effectiviteit en efficiency. Over het algemeen vergen radio- en tv campagnes redelijke investeringen. Dus een paar procent hogere effectiviteit tegen lagere kosten maakt al gauw een groot verschil.
Hoe werkt radio en televisie planning?
Binnen het mediaplan schets je met de radio en televisieplanner een kader waarbinnen hij aan de slag gaat. Hij analyseert de markt en zoekt de beste manier om het budget in te zetten. Hiertoe zal hij onderhandelen met exploitanten voor een scherpe prijs en gunstige inkoopvoorwaarden. Na terugkoppeling van de planning en voorwaarden, koopt hij de campagne in. Na samenstelling van een uitzendschema geeft hij de uitzendinstructies voor de commercials door en start de campagne. Dagelijks stuurt hij een campagne aan de hand van de laatste kijkcijfers, waar nodig, bij. Na afloop evalueer je samen de campagne.