Conversational commerce of chatbot
Wat is een chatbot of conversational commerce?
Conversational commerce is een virtuele assistent (in de vorm van een chatbot) die een potentiƫle klant helpt in het beslissingsproces tot aankoop van je merk. Conversationel commerce refereert aan de interactie die mensen hebben met diensten en bedrijven via interfaces die we kennen van messaging-apps als WhatsApp en Facebook Messenger. Gewoon een chat gesprek tussen klant en bedrijf.
Het chat gesprek is voor het grootste gedeelte geautomatiseerd. Een chatbot (artificial intelligence) geeft de antwoorden. Conversational commerce gaat in de kern om het bieden van gemak, personalisatie en het ondersteunen van het beslissingsproces. Je zet chatbots in in messaging apps, je eigen mobiele app en website.
Wat levert een chatbot op?
Chatbots worden gezien als de grootste ontwikkeling na mobiele apps. Waarbij het grootste voordeel is dat je het integreert in bestaande kanalen zoals messaging apps (WhatsApp, Facebook Messenger), je mobiele app en website. Merken kunnen hierdoor net als mensen conversaties voeren met hun klanten. Volledig geautomatiseerd zonder dat de consument het door heeft. Het biedt nieuwe mogelijkheden voor verkoop, service, loyalty en om de klant relatie te verstevigen.
Hoe werkt een chatbot?
Het is erg belangrijk te weten wat je wilt bereiken met een chatbot, in welke behoefte(s) die moet voorzien, relevant genoeg is en of je de ervaring gepersonaliseerd kan laten verlopen. Achter chatbots schuilt een wereld van technologie om de conversaties goed te laten verlopen en daarnaast dien je rekening te houden met opgelegde regelgeving van de messaging apps.
Aan welke specialismes denk ik dan?
Om chatbots te realiseren heb je een chatbot expert, user experience specialist, full stack developer en een copywriter nodig. Wanneer de chatbot in gebruik is zal je goed moeten monitoren, de chatbot slimmer gaan maken en optimaliseren. Je hebt dan een data analist, conversie optimalisatie specialist en user experience specialist nodig.