Positionering

Wat is een positionering?

Positionering is de manier waarop een organisatie, een merk of een product probeert een blijvend financieel aantrekkelijke positie te bereiken ten opzichte van concurrenten, in de ogen van klanten en bouwend op sterke, onderscheidende punten van de eigen organisatie. Het gaat om een waardenset die jouw bedrijf kenmerkt en dus de concurrent niet.

Hoe kom je aan die waardenset?

Daar zijn verschillende methodes voor. Google maar. Je kan met een aantal collega’s een positioneringsmatrix opstellen. Of je kan met de Bitsing methode een score-card analyse doen.

Waarden van binnenuit

Het is belangrijk dat je de waarden uitstraalt van binnenuit je organisatie. Ontwikkel daarvoor programma’s. Als je in je positionering ‘transparant’ hebt staan, schreeuw dan niet van de daken dat je dat bent, dat wekt juist averechts. Laat zien dat je transparant bent door voorbeelden van transparante daden te geven (‘op onze website geen verborgen kosten’). Streef deze waarden na als je beslissingen maakt over communicatie, ict ontwikkelingen en organisatiecultuur.

Deze website is ontwikkeld door Rocket24