CTR

Wat betekent CTR?

CTR staat voor Click Through Rate oftwewel doorklikratio en wordt uitgedrukt in procenten. De doorklikratio geeft de verhouding weer van het aantal mensen dat een advertentie of zoekmachine resultaat ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt.

CTR bij advertenties

In het geval van een advertentie is de CTR een belangrijke factor. Hoe hoger de CTR, hoe meer mensen die de advertentie hebben gezien er ook op klikken. De CTR is ook een factor bij het bepalen van de kwaliteitsscore in AdWords. De CTR verhogen kan onder andere door de advertentie aantrekkelijker te maken voor de doelgroep.

CTR in de zoekmachine

De CTR in de zoekmachine geeft aan hoe vaak mensen op jouw advertentie in de zoekmachine klikken nadat ze deze hebben bekeken. De hoogte van de CTR is afhankelijk van je plek in de zoekmachine. Advertenties die op de hoogste plek in de zoekmachine staan, leveren een hogere CTR op dan advertentie die helemaal onderin de zoekmachine staan.
Naast de plek van de advertentie in zoekmachine kan een aantrekkelijke tekst ook zorgen voor een hogere CTR. Als jouw advertentie aantrekkelijker is dan die van je bovenbuurman in de zoekmachine, kan het zijn dat je toch een hogere CTR hebt. En dit draagt weer bij aan een betere kwaliteitsscore!

CTR = kwaliteitsscore

Al je advertenties een hoge CTR hebben, dan betekent dit dat mensen jouw advertentie nuttig of relevant vinden. Google beloont dit door advertenties met een hoge CTR een hogere kwaliteitsscore te geven. Een hogere kwaliteitsscore kan zorgen voor een verlaging van de kosten en een verhoging van je advertentiepositie.

Deze website is ontwikkeld door Rocket24