Afrekenmodel
Wat is een afrekenmodel?
Afrekenmodellen zijn rekenmodellen die gebruikt worden voor online adverteren. Elk model geeft aan waar je voor betaalt. Hieronder volgt een overzicht van een aantal afkortingen van modellen waar marketeers mee werken:
Tariefkaart
Een tariefkaart is een kaart waar alle tarieven in vermeld staan.
CPM
CPM staat voor Cost per Mille oftewel kosten per duizend vertoningen. Als adverteerder betaal je hier per 1000 keer dat je advertentie getoond is. CPM wordt voornamelijk gebruikt bij banneradvertenties.
CPC
CPC staat voor Cost per Click oftewel kosten per klik. Dit betekent dat je alleen betaalt voor het aantal klikken op jouw advertentie.
CPL
CPL staat voor Cost per Lead. Met CPL betaal je alleen wanneer je een lead hebt binnen gehaald via jouw advertentie. Een lead kan een aanmelding, registratie, download of aanvraag van een bezoeker zijn via jouw website.
CPS
CPS staat voor Cost per Sale oftewel kosten per verkoop. Je kiest voor CPS wanneer je per verkoop wilt afrekenen.
LCC
LCC staat voor Last Cookie Counts. Bij een LCC afrekenmodel geldt dat de publisher via wie je bezoeker als laatst bij de adverteerder terecht is gekomen, een commissie toegewezen krijgt. De bezoeker moet hierbij wel tot een sale of lead overgegaan zijn. Het LCC model wordt het meest gebruikt voor affiliate marketing.